Toiminta
Inceptor
Digitaalinen harrastaminen, elektroninen urheilu ja suomen harrastamisen malli
Inceptor-toimintamallissa digitaalista harrastamista tarkastellaan positiivisena ilmiönä, joka on nuoren voimavara ja polku mielekkääseen yhteisöön. Pelikaverit ry on kehittänyt Inceptor-toimintamallin käynnistämällä nuorille turvallisen ja ohjatun yhteisön digitaaliselle alustalle.
Inceptor-toimintamallissa tehdään kohtaavaa nuorisotyötä digiympäristössä, jossa turvalliset nuorisotyön ammattilaiset ohjaavat yhteisötyötä. Toimintamallin ydin on voimavarakeskeinen pelitoiminta, jossa nuoren pelaaminen nähdään hyvänä ja hyvinvointia lisäävänä harrastuksena.
Inceptor-toimintamallissa tapahtuu:
- Harrastamisen Suomen mallin kerhot
- E-urheiluvalmennukset
- Turnaukset ja tapahtumat
- Nuorten mediatuotannot
- Avoimet peli-illat ja kisakatsomot
- Kotiväen Dummy Team -toiminta
Verstas
Nuorisotyöllisyys, digitaaliset taidot sekä nuorten opiskelu- ja työelämäpolut
Pelikaverit ry järjestää digitaalisten taitojen kehittämiseen, tunnistamiseen ja tunnustamiseen keskittyvää Verstastoimintaa. Verstaan kokonaisuudet ovat suunnattu media- ja tapahtumatuotannosta, sosiaalisesta mediasta sekä digitaalisesta sisällöntuottamisesta kiinnostuneille nuorille ja nuorille aikuisille. Verstas toimii matalalla kynnyksellä pelaamisen, elektronisen urheilun sekä niihin linkittyvien ilmiöiden kuten striimaamisen ja pelivideotuotannon parissa.
Verstastoiminta vahvistaa nuorten digitaalisia työelämä- ja erityistaitoja. Samalla digitaalisten taitojen kasvattaminen parantaa opiskelu- ja työelämäpolkuja luomalla uudenlaista osaamispääoma Digitaaliset taidot ovat tämän päivän työelämässä arvokasta valuuttaa ja hankittua osaamista voidaan hyödyntää kasvavien peli- ja eurheilukenttien ohella myös monella muulla alalla.
Verstastoimintaa toteutetaan työllistymistä edistävänä palveluna